1991
Företaget grundas.
Segmenta skiljer sig från andra profilföretag. Vi tror på hög kvalite som ”boostar” våra kunders varumärke och vi har därför branschens bredaste utbud av premiumvarumärken på kläder och presenter. Självklart jobbar vi även med ett vanligt sortiment av profilprodukter för att vara en komplett partner vid varje tillfälle.
Dessutom har vi ett affärsområde som projektleder event och upplevelser för våra kunder. Där ingår bland annat kundarrangemang, kickoff eller konferensresor.
Genom att vi kombinerar ett helhetsansvar av dessa områden med tillgång till ett brett sortiment av personal och kundgåvor så får våra kunder en kontaktperson som löser alla delar för en lyckad aktivitet.
I vår affärsidé och filosofi kan du läsa om de grundläggande värderingar vi jobbar efter internt och vad det kan innebära för dig som kund eller leverantör. Företagshistorik ger dig en sammanfattning av vår utveckling sedan starten 1991. Kista och Uppsala kontoret visar varför du bör besöka oss någon gång och under punkten medarbetare kan du läsa om vilka vi är. Vi har även lagt ut referenser om hur våra kunder upplever oss som leverantör.
1991startade Jocke Kumlin Segmenta i Uppsala. De första 3 åren bestod verksamheten dels av försäljning av golfbollar med tryck samtidigt som vi erbjöd konsultation av marknadsföring och säljtjänster för små företag. 1993 beslutades att inriktningen i framtiden skulle vara golfrelaterade produkter och tjänster till företag. Golfen identifierades som ett tillväxtområde med stor potential. En folder togs fram för att presentera ett sortiment av produkter.
1994 anställdes en första säljare och bearbetningen av nya kunder tog fart. Företaget har nu ca 100 kunder. 1995 köptes Svenska Golfkuponger som blev ett helägt dotterbolag. Med dessa kan vi erbjuda våra kunder greenfeekuponger som gäller på de flesta av Sveriges golfbanor.
Vi drev även under 90-talet golfshopar på Friiberghs Golfklubb och Grönlunds Golfklubb.
Som framgår så fokuserade vårt första årtionde mestadels kring golf.
2000 startade vi Stockholmskontoret till Kista med heltidsbemanning och större utställning och är nu 5 helårsanställda. Stockholm blir därmed en viktig och högprioriterad marknad. I samband med vårt10-års jubileum 2001 utvecklas produktfoldern till en katalog med fyra varugrupper: Golfbollar, tillbehör, kläder och event´s & kundarrangemang. Vår affärsidé förändras från att vara helt golfinriktad till att bli inriktad på kända varumärken framöver. Vi bygger upp ett sortiment av märkeskläder och presentreklam från kvalitetsmärken. Parallellt med detta utvecklas vår eventavdelning som under denna period utgör 25% av vår verksamhet från att vara golfinriktad till att bli allmänt upplevelsebaserad där vi hjälper kunden med projektledning och helhetsansvar.
2008 flyttar även vår Uppsalapersonal till Kista då 70% av försäljningen sker i Stockholm och vi behöver sitta samlat. Även lagret flyttas till Kista.
2011 firar vi 20års jubileum och företaget har nu 1000 köpande kunder. Vi har nu kunder runt om i Sverige.
2013 flyttar vi in i nya lokaler i Kista som är dubbelt så stora. Företaget är nu 7st anställda. Vi fokuserar allt mer på att hjälpa kunder med webbaserade e-butiker och säljtävlingar där vi lagerhåller och administrerar kundernas hela sortiment av presentreklam och profilkläder.
2016 firar vi 25år och har fortsätter att växa. En ny vision sjösätts och vi gör en satsning med flera nya medarbetare för att de närmaste 5 åren växa snabbare.